El primer d’agost Norai ha presentat
el seu darrer treball a Palamós. Es tracta d’un CD que recull les havaneres i
cançons marineres d’arreu d’aquesta i l’anterior temporada.
La primera part del concert va ser
el contingut del CD tot seguit d’un breu descans per seguir amb les
sol·licituds per part del públic que van ser un bon grapat.
Quan s’analitza el contingut o el
missatge de les havaneres es veu que tot roda al voltant de l’amor. Si més no,
una gran majoria. Amb diferents variacions, com per exemple un amor poètic a “Cançó de rem i de vela” de Josep Ma.
de Sagarra amb música de Lluis Llach, o a “Bitxinxo”
de José Luís Ortega Monasterio, on el protagonista marxarà si la seva
estimada no li correspon en l’amor, ben diferent d’un amor platònic de
sentiments com es troba a “El pensament”
de Narcisa Oliver i música de Josep Bastons. A “La calma de la mar” s’hi troba l’amor entre pares i fills. D’una
banda hi ha el traspàs d’experiències i coneixements i de l’altre el patiment
de la mare quan pare i fill es troben fora pescant i anhela que tornin per
gaudir tranquil·litat.
Una versió molt realista i amb un
cert erotisme es troba a “La rosa dels
vents” de Ricard Viladesau i també a la cançó de taverna francesa “Santiano” d’Hugues Aufray, que
presenta un xicot que emigra a Amèrica per a fer diner i tornar ric per
casar-se amb la seva estimada.
Aquesta cançó també tracta del
territori i aquest és un tema també molt emprat en l’havanera. Un clar exemple el tenim en “Mariner de terra endins” de Narcisa
Oliver i música de Josep Bastons que parla d’una persona que no ha vist el mar
i que amb les explicacions rebudes d’altres es fa la seva composició, “La ciutat cremada” de Manuel Valls i
Gorina, tracta en aquest cas d’un soldat desplaçat a Cuba per la guerra, que
tot i enlluernat d’una mulata cubana torna a Catalunya perquè la terra tira
més. Amb més o menys similitud tornem a trobar el mateix concepte en l’havanera
mexicana “La barca de Guaymas”, que
expressa les males sensacions del protagonista quan ha estat fora de la seva
terra. A cada estrofa va contrastant l’alegria i la il·lusió del moment de
l’anada amb la tornada quan arriba decebut i desenganyat. També el candombé
argentí “Mulatada” de Cátulo
Castillo i música de Mariano Mores, que
idealitza les mulates, el mar, la cuina,..., del país. Dins d’aquest mateix
tema s’hi pot incloure la sardana “La
puntaire” de Josep Ma. Beilo i música de Ll. Badosa que parla de les
excel·lències de Catalunya. Aquesta peça fa país. Sense abandonar el país però
també tractant de la terra es troba “Mare
vull ser pescador” d’Antònia Vilàs on un jove frare vol abandonar el
monestir per tornar al poble i fer de pescador com havia fet el seu pare.
Tres peces no segueixen aquests dos
temes que s’han tractat d’amor i territori.
Un shanty irlandès “Molly Malone” ens parla d’una
peixatera que ven peix pels carrers de Dublín i s’hi convé es ven ella mateixa.
Un shanty anglès “Druken sailor”
tracta de l’enrenou que es provoca en un vaixell per un mariner borratxo i l’havanera “La barca abandonada” de Josep Ma. Ministral i música de Salvador
Dabau que evoca el plany desesperat d’un pescador que per edat ja no pot sortir
a mar i explica el seus records amb tristor.
Tot i la pluja de final de tarda es
gaudí d’una molt bona vesprada. El Passeig estava ple i faltaren moltes
cadires.
Després Norai interpretà les
sol·licituds del públic. Van ser moltes: “Lola
la tavernera”, “Vell pescador”, “Rosina”, “Jamaica farewell”,
“Vestida de nit”, “El meu secret” i “La barca xica”.
El concert s’acabà amb les típiques
del final: “El canó de Palamós”, “La bella Lola” i “El meu avi”.
Bon ambient i bona vetllada. A
Palamós Norai juga com a camp propi. L’audiència, molt participativa, cantà la
tornada de “La calma de la mar”, “La bella Lola” i “El meu avi”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada